Illustrasjoner til nettbasert spill for Santander Consumer Bank

Spilldesign – Vinn en tur langs Route 66.

Santander Consumer Bank har lang tradisjon med å holde et stort fokus på god kommunikasjon og relasjonsbygging mot eksisterende kunder. De ønsket å utvikle et nettbasert spill – hvor vinnerne kunne stikke av med en reise for 2 langs Route66 i USA.

Våre gode venner i Kvitebjørn Designkontor inviterte oss med i prosjektet, og UREDD fikk i oppdrag å utvikle design og illustrasjoner til spillet som ble lansert nå i vår.

Forarbeid

Prosjektet ble innledet med en workshop og arbeidsmøter sammen med Santander + Kvitebjørn, og ved hjelp av bl.a spillteori utviklet vi storyboards og designskisser med beskrivelse av hva som skulle skje, hvor, når og hvorfor. Her ble momenter som terskel for deltakelse, spillogikk, brukervennlighet og enkelhet viktige momenter i utformingen. 

 

Credits:

Utvikling: Kvitebjørn Designkontor

Lyddesign: Ambolt Audio

Greetings my friend!

I spillet møter vi karakteren Dan som skal reise gjennom Route 66. I løpet av turen er han innom 12 nøye utvalgte steder/severdigheter – som er en del av opplevelsen også i virkeligheten Slik ønsket vi å omfange de unike opplevelsene man ville få som vinner. 

På hvert sted fikk brukeren i oppgave å svare på enkle spørsmål, finne "hidden funfacts" og/eller sende postkort fra destinasjonen til sine venner sosiale medier. Hoveddelen av spillet ble utformet som en enkel quiz, for å gjøre det lett for mange å delta.  

For hvert spørsmål fikk brukeren poeng (og feedback fra Dan), og hvert poeng ble omgjort til lodd i trekningen av premien verdt 66.000 kroner. 

Gjennomføring

Spillet (og kampanjeperioden) ble gjennomført i 3 faser, hvor Santander åpnet ulike etapper i spillet stegvis. Dette førte til mange returnerende spillere og stort engasjement over tid. Kampanjen ble utelukkende distribuert til eksisterende kunder gjennom e-post og egne sosiale medier-kanaler. Hver vinner ble illustrert på Dan-vis, og annonsert på facebook fortløpende. 

Resultater

Santander kan skilte med svært gode tall for kampanjen. Her er noen høydepunkter:

Antall unike brukere: 47 881

Gjennomsnittlig spilletid: 4minutter

Antall vinnere: 5

Andel glede: 110%.

1858 av øktene hadde en varighet på 30 minutter eller mer

Jobber www.vinnroute66.no