Nytt kommunikasjonskonsept for Bunnpris

Tommel opp for Billig Middag

Høsten 2017 går Bunnpris ut med en offensiv revitalisering av Billig Middag. Det gjør de ved hjelp av tomler, gitar og skranglefløyte – i et helt nytt kommunikasjonskonsept.

Bakgrunn

I dagligvarebransjen er det sjeldent tid til å ta det piano. Konkurransen om kundene blir stadig tøffere, og særlig middagskundene er et viktig segment for de fleste aktørene i bransjen. Der du handler middag, handler du gjerne resten. 

Like før sommeren kom Bunnpris til oss med et behov for å styrke kjennskapen til Billig Middag. De ønsket å relansere konseptet, i tillegg til å informere kundene om tre nye produkter som var på vei inn i hyllene.

Oppgaven vi fikk bryne oss på var å levere et konsept som skulle kommunisere prisen (30 kroner), de 5 middagsproduktene​, og samtidig bygge en positiv ramme rundt merkevaren Bunnpris.

Innsikt og idéutvikling

Etter å ha jobbet med dagligvare i over tre år, har vi opparbeidet oss viktig innsikt i hvilke mekanismer som styrer valgene vi tar før kassalappen ligger i handleposen. Vi vet at handlemønstre og vaner er godt etablerte hos de fleste av oss, og at livssituasjon, pris og convenience er avgjørende faktorer. Samtidig vet vi at veien gjennom inspirasjonssfæren er lang og byr på stor konkurranse fra andre aktører. For å la kundene "gjenoppdage" Billig Middag, skape engasjement og vekke ny oppmerksomhet, ønsket vi derfor å tenke i helt andre bananer. 

Ingen idéprosesser er helt like. Fellesnevneren er at vi alltid starter med et bredt utvalg av retninger før vi systematiserer, kriger, evaluerer og etablerer en retning som vil nå effektmålet på best mulig måte. Slik gikk vi i gang med å utvikle en ny retning for Billig Middag som skulle by på giv og begeistring, og samtidig differansiere Bunnpris fra den ellers så klassiske reklamesjargongen i dagligvarebransjen.

 

Vågale idéer kan være fint i seg selv, men det som er "annerledes" skal også tjene et formål. I løpet av idéprosessen og etter avstemmingsmøter med oppdragsgiver, hadde vi funnet en god balanse mellom det smarte, vågale og morsomme.


Med dét var to tomler født.

Universet blir skapt

Ja hva skal vi ha til middag i dag? Nordmenns middagsvaner er forskjellige, men behovet for å handle enkelt og billig er ofte universelt. 

 

For å dramatisere hvor godt Billig Middag dekker ulike behov for middagshandel (og hvor billig det er) ønsket vi å få de herlige kundene til å spille hovedrollen i det nye konseptet.

 

Vi utviklet et lekent og uhøytidelig univers av 15 tommel-karakterer; Karakterer som vi kan kjenne oss igjen i, med hver sin unike personlighet. Studenten, småbarnsfamilien, den gamle mannen med grisen.. alle har de ulike behov. Men å handle billig og enkelt, det kan de enes om. 

 

..Og synge om!

Et perfekt samarbeid

For å skape kommunikasjonsløsninger som skiller seg ut og som virkelig blir lagt merke til, er man ofte avhengig av flere ingredienser enn god innsikt, strategisk forståelse og en solid grunnidé. I utviklingen av Tommel opp la vi derfor inn bestilling av:   

  • En offensiv kunde som tør å bryte ut og som er åpen for nye idéer.

  • Samarbeidspartnere som kan legge all sin kompetanse og kjærlighet i detaljene.

 

Det første hadde vi allerede funnet i Bunnpris. Det andre fant vi i våre gode venner i Klipp & Lim.

Prikken over i’en

Det er lite som slår den følelsen når ulike kreative miljøer forstår hverandre og kan jobbe sømløst og effektivt uten felles prosjekter i bagasjen fra tidligere. 

 

Prikken over i’en ble samarbeidet med Jon Arne Bjørnstad, en humoristisk låtsmed som sydde konseptet sammen på magisk vis. Det var en perfekt match, og resultatet ble en serie tekster og melodier som ga rikelig med liv, humor og personlighet til hver karakter.

Spennende uker framover

Prosjektet har vært gjennomført med håndbrekket av fra alle involverte. Hovedfilmene skal gå på TV fra uke 37, og utover høsten vil det komme 8 nye filmer for sosiale medier som går enda tettere på hver karakter og hvilke utfordinger de har knyttet til middagshandel i hverdagen. I tillegg rulles universet ut i andre tradisjonelle kanaler som DM og adshel.

 

Maten er herved servert. 

 

Tommel opp for veldig billig middag!

Kontakt oss

Lignende jobber