Pilegrimsleden

Kampanje

Pilegrimsleden

Pilegrimsleden er i god vekst med en årlig økning på 20% i antall gåere. I de siste årene har utenlandske vandrere stått for den største øknignen. Hovedfokuset til årets kampanje var derfor å få flere nordmenn til å gå.

Leger_RedB

Innsikt

I over 2 år har vi bygget kjennskap til Pilegrismleden – et arbeid som har gitt oss god innsikt i hvem pilegrimen er. Folk er forskjellig, og motivene for å gå varierer veldig. 

I Norge finnes det mange ulike typer Pilegrimer. 
Du har de som går for å oppleve mat og kultur. 
De som går for naturopplevelsen. Eller de som går for spirituelle/religiøse årsaker.

For å gi et bilde på hva Pilegrimsleden kan være, ønsket vi å bygge vi historier om opplevelsene langs leden – og menneskene som går der. 

Målsettinger

Nettsiden til Pilegrimsleden er et naturlig startpunkt for vandrere. 

Derfor var det viktig å øke trafikken inn til pilegrimsleden.no, og dra besøkende videre til viktige destinasjonssider som guider og turforslag. 

I tillegg ble antall registrerte på turplanlegger, antall nedlastede kart og organiske synlighet i sosiale medier definert som viktige KPIer. 

Pilegrimsleden-skilt

Budskap

Kampanjen ble gjennomført i tre steg. Først gikk vi ut med en rekke forskjellige inspirasjonsartikler for å skape engasjement. Her brukte vi formater som egner seg godt til historiefortelling; film, foto og canvaser. 

De engasjerte brukerne ble så fulgt opp med annonser for guider og turforslag når det nærmet seg sesongstart. For å aktivisere brukere som fortsatt «sto på gjerdet»
formidlet vi brukergenerert innhold som viste hvor fantastisk (og enkelt) det kunne være å gå. 

Ved å utvikle personas og skreddersy innhold for ulike typer gåere, skulle vi føre Pilegrimsleden nærmere hjertet til de som sto en nærmest en avgjørelse om å gå. 

De trengte jo ikke å gå hele, heller. 

canvas_pilegrimsleden

Resultater

Et nitidig fokus på å generere engasjerende og relevant innhold ga resultater.  I løpet av kampanjeperioden økte vi den totale trafikken til nettsiden med 33,5%,  og andelen norske brukere økte med 46%.

Antall aktive handlinger på nettsiden (registrering av profil, registrering av tur, nedlasting av kart) økte med over 240%. 

Videre skapte kampanjen en gjennomsnittlig engasjementrate på 11%.  Kampanjen oppnådde en gjennomsnittlig kvalitetsscore på 9/10 poeng,  som gir et bilde på hvor godt budskapet traff i målgruppen.

Som en «sweet bonus» økte vi kjernepublikummet til Pilegrimsleden i sosiale medier med 116%. 
 

Hva lærte vi av dette?

Å vite hva målgruppen føler og har behov for er nøkkelen til suksess i sosiale medier. Vi har også lært at sosiale medier (i dette tilfellet facebook) kan være en ekstremt god trafikkdriver når det gjelder å generere kvalitetstrafikk fra høyinvolverte brukere. 

Engasjementsdataen ga stor verdi senere ut i kampanjen. Ved å utvikle speilpublikum ut fra en "varm" målgruppe, fikk vi flere lignende lesere og økt dekning.

Kontakt

Vil du gjøre hverdagen enklere for dine kunder? Snakk med Asbjørn →

asbjorn2_300_210_c1

Asbjørn Grønli
Rådgiver

asbjorn@uredd.no
+47 90 64 06 80