Slutten på markedsføring slik vi kjenner det - 5 ting du bør forholde deg til

Tiden fremover vil preges av inflasjon, urolig arbeidsmarked og en endring i hvordan folk disponerer pengene sine. Med det som utgangspunkt, her er fem punkter jeg mener du må ta stilling til fremover, og handle ut fra.

Slutten på markedsføring slik vi kjenner det - 5 ting du bør forholde deg til

Slutten på markedsføring slik vi kjenner det - 5 ting du bør forholde deg til

 

Synes du deler av overskriften er oppbrukt, har du rett i det, den er 20 år gammel. Sergio Zyman var CEO og marketing-wiz i Coca-Cola og allerede i 1999 skrev han boka «The End of Marketing As We Know It.»

 

Zyman er pragmatiker og sterk tilhenger av å erstatte det som er bra med noe som er bedre; incremental marketing - skape, måle, lære, forbedre. Han mener at hver eneste dollar investert i markedsføring skal regnes direkte hjem til bunnlinja.

 

Hvorfor trekker jeg frem Zyman? Fordi vi er i en situasjon der Zymans tanker aldri(?) har vært mer aktuelle. Og svært mange myter knyttet til merkevarebygging og markedsføring står for fall. Det eneste jeg er helt sikker på, er at one size does NOT fit all

 

Tiden fremover vil preges av inflasjon, urolig arbeidsmarked og en endring i hvordan folk disponerer pengene sine. Med det som utgangspunkt, her er fem punkter jeg mener du må ta stilling til fremover, og handle ut fra.

 

1 Insourcing vs outsourcing

Trenden er tydelig. Merkevarer har behov for å eie egen data, egen analyse og gjøre egne erfaringer med dataen de har tilgjengelig. Men hvordan setter du av tid, budsjett og operasjonaliserer markedsarbeidet internt i et selskap? Satt på spissen tror jeg utviklingen går mot at ordene reklamebyrå og markedsavdeling forsvinner fra ordlisten. Agile vekst-team - der både markedsførere, kundeservice, IT, logistikk og designere inngår - har allerede tatt over i de selskapene som vokser mest. 

Behovet fremover vil være kompetanse på organisering av, og arbeide i, kryssfunksjonelle team som skaper vekst. 

 

2 Digitale pengestrømmer

Er det enkelt eller komplisert å betale for varen din? Har du en konkurrent som har gjort det enklere å kjøpe, er det gjerne mer effektfullt enn at det er billigere. 

 

3 Båndbredde

Alt var enklere da vi hadde noen få flater å bruke til markedsføring. TV var den enkleste måten å få tak i forbrukeren på - og folk flest aksepterte at reklame var en del av hverdagen. I dag sitter vi klar med fingeren på «hopp over»-knappen fordi reklamen er i veien for det vi vil se. Vi sveiper den vekk, blokkerer den unna og betaler oss gladelig vekk fra reklamestøy hos YouTube, Spotify o.l. Byttehandelen er millioner av datapunkter som hjelper tilbyderne å tilpasse produktet til deg, slik at du er kunde så lenge som mulig. 

 

4 Relevans

Alltid et viktig tema, og her er det nok mange meninger og vurderinger. Min mening er at de merkevarene som investerer i bruker- og kundeopplevelser vil vinne over de som forsøker å skape underholdning av markedsføringen sin. Jeg velger dagligvarebutikken som har investert i god ansattkultur og kundeservice - og som velger å bruke tid på å åpne bæreposen i kassa for meg, slik at jeg bare kan pakke varene direkte i posen. Det er relevant for meg.

 

 

5 Referral

Det handler om å gi så mye verdi til kunden din at hen gladelig anbefaler deg videre til sine nettverk. Invester i bedre brukeropplevelse. Gi kunden en enkel og motstandsfri vei til å anbefale deg videre, gjerne med et godt insentiv til hjelp. Det er beviselig den rimeligste veien til å skape vekst i alle produkter og tjenester. Også i det offentlige. 

 

Velkommen til 2022, en tid med mye urolig farvann, mange muligheter og helt sikkert noen overraskelser. Det eneste vi kan gjøre er å jobbe hardt, smart og være endringsvillige. 

- Gaute Bjerke-Busch