Hva kjennetegner en god landingsside?

En god landingsside bidrar til gode opplevelser for besøkende og større grad av måloppnåelse for nettsiden.

Innhold

Ved å ta tid til å lage en god landingsside vil du kunne få et langt større utbytte av de tiltakene du gjør for å få dem dit.

Så hva kjennetegner en god landingsside?

Rød tråd

Besøkende som kommer inn på en side burde se en klar kobling mellom annonsen, lenken eller videoen som sendte dem dit. En rød tråd, i form av tekst og bilde/videobruk er viktig mellom annonser, søkeresultat i Google eller fra en video. Ikke gjør besøkende usikre på om de har kommet rett.

Annonsetekster (og bilder) som tar utgangspunkt i landingsiden sikrer en rød tråd.

Hva, hvordan og hvorfor

Sørg for å ha en god overskrift, som umiddelbart forteller hva det er snakk om. Resten av teksten må være tydelig og på poenget.

Vær på ballen og gi svar på:

  • Hva dette er?
  • Hva er fordelene?
  • Hvordan er det i bruk?
  • Hvordan skaffer du deg dette?

Bruk gjerne kulepunkter for å gjøre det enklere å se fordeler. På veldig kort tid, bør siden kunne fortelle den besøkende hva den ser, hvordan produktet eller tjenesten fungerer og hvorfor han eller hun bør gå for dette. Jo lenger tid de må bruke på å forstå hva man er eksponert for, jo større sannsynlighet for at de forsvinner ut av siden.

Gjør det enkelt å forstå hva du tilbyr og fordelene ved det.

Bilder

Gode bilder som støtter teksten, viser kjernen i produktet eller tjenesten er et stort pluss. Enda viktigere om du har et mer komplisert produkt å selge inn. Samtidig vil sider med kun tekst fort virke krevende å bryne seg på. Gode bilder vil bryte opp teksten og gjøre siden mer tiltalende.

Design

Foto: Edho Pratama

Sørg for at siden også er god på mobil. For mye designelement og bilder kan fort gi mer scrolling og gjøre siden uoversiktlig. God design bidrar til gode brukeropplevelser.

Call to action (CTA)

Foto: Aidan Hancock

Eller handlingsoppfordring på godt norsk.

Ikke glem å gi de besøkende en klar formaning om hva de skal gjøre. Overraskende nok, så er det veldig enkelt å gjøre besøkende usikre. La det ikke være noen tvil om hvilke valg de har, og sørg for at det står godt frem. Ofte kan “call to action” forsvinne langt ned på siden, sørg for at det er synlig med en gang. Gjerne ha samme “call to action” plassert flere steder. I noen tilfeller er det aktuelt å ha to ulike call to action, eksempelvis en for kjøp og en for å melde interesse. Bestem hvilken som skal være viktigst, og la den få mest visuell oppmerksomhet. Enten det er sterkere farge, større knapp og/eller plassering som skiller dem.

Referanser

Gode referanser bidrar til tillit og fjerner usikkerhet. Enten du går for korte sitat eller lengre tekster, vil fornøyde kunder alltid være en fordel å ha på siden.

Malverk

Foto: Halacious unsplash.com

Mange har få muligheter til å tilpasse landingsidene på nettsiden sin. For de fleste er det verdt å investere i noen maler for ulike typer landingsside.

Har man malverk på plass er det enkelt å få på plass gode landingssider.

Usikker på hvordan du skal gå frem? Snakk med oss i Uredd.

Mer lesestoff

Brukertesting: Den gode samtalen

Brukerinnnsikt har vært en bærebjelke for designere lenge før begreper som user-sentered design ble innført på 1980-tallet eller Design Thinking på 2000-tallet.

Tren ungene i mobbing!

Mobbing er igjen et hett tema i noen mediesekunder. Eksperter og politikere overgår hverandre i å uttale seg med alvorlig mine om hvor viktig dette er å ta tak i, med nye tiltak og forslag til lovverk.

RISS

En metode for strategisk utvikling av opplevelser og kommunikasjon