Hvordan blir det å markedsføre i 2021?

Et annerledes år som påvirket både annonsører og markedsførere er bak oss. Hva kan vi forvente oss i 2021?

Innhold

Vi har kikket på WARC sin rapport om hva markedsførere rundt omkring i verden tenker om 2021 og deler her noen av punktene fra rapporten.

Marketer`s Toolkit 2021 er en rapport basert på en global undersøkelse gjort av WARC. De har spurt over CMO´er og markedsledere fra globale merkevarer, i tillegg til over tusen markedsførere og annonsører verden over, hva de tror vil endre seg og hva som vil være viktig å fokusere på i 2021.

Mer digital synlighet, mer video, mer e-handel, mer influencermarketing, mer lokal handel, mer verdi, nostalgi, autentisitet hos merkevarene, forbrukerne er mer hjemme, mer velvære og fokus på fysisk og psykisk helse og mindre reising. Det er noe av trendene og forventningene annonsører og markedsførere har til 2021.

Kutt og endring i budsjett

Det spås at det kommer til å komme budsjettkutt på flere områder i tilknytning til markedsføring. I tillegg forventes at mediekjøpskostnadene vil bli lavere, samtidig som det globalt sett vil bli brukt mindre penger på annonsering.

Merkevarebygging i tradisjonelle kanaler, byråkostnader, sponsing, utvikling og investering i teknologi forventes det at det kuttes mest i. Det er spesielt print, kinoreklame og sponsing det gis en dårlig spådom for i 2021.

Det forventes mer satsing digitalt, på performance, e-handel og gode kundeopplevelser. Disse er punktene har vi trukket frem.

Handle i butikk

Det å handle i fysisk butikk vil man ikke slutte med, men spådommen går i at e-handel vil ta en større andel av handelen. Hvordan dette vil påvirke de fysiske butikkene, vil nok variere mellom land og bransje. Allikevel er det nok en fordel for flere butikker å se hvordan de i større grad kan tilføre mer verdi til de kundene som velger å ta turen innom.

E-handel, kundeopplevelse og verdi

Forventningen hos annonsører og markedsførere er at kravene kundene har til e-handel vil øke. En konsekvens av det vil være at ikke holder med å ha produkter tilgjengelig for salg på nett, du må levere gode opplevelser og sikre at leveranse og produkt står til forventningene som kundene har.

Du skal ikke ha bestilt mange ganger på nett før du opplever en stor forskjell på kjøp på nettsiden, informasjon om forsendelse, leveringstid og hvor ulik flid det legges i innpakning og emballasje. Dette har betydning forbrukeren.

Det finnes mange ulike grunner til at kundene ikke handler hos deg, eksemplifisert med kun betalingsprosessen:

Kilde: Nets, Norsk e-handel 2019

Flere annonsører sier de vil bruke mer tid på digital markedsføring.

Høyere konkurranse betyr at du ikke bør overlate noe til tilfeldighetene når du skal selge på nett. Der noen kundegrupper ikke vil endre sine kjøpsvaner, vil andre handle mindre i 2021.

Som en konsekvens at det, ser man en trend at kundene i større grad vil se etter verdier i det de skal kjøpe. Det kan variere fra produktkvalitet, produksjonsmetoder, merkevarens autentisitet til historiefortellingen rundt et produkt eller tjeneste. Kanskje det er totalpakken som er viktigst?

Mange vil nok oppleve at det ikke holder å bare være god på pris. Det blir snakk om å glede kundene i større grad og for enhver pris unngå at de blir skuffet, uansett hvor i kundereisen de befinner seg.

Shoppable

Flere merkevarer vil fokusere på kortsiktige inntjeninger, og vil jobbe målrettet med å gjøre veien til handel kortest mulig for kunden.

En effektiv handel handler ikke bare om god navigasjon og enkel utsjekk på nettsiden, det handler også om muligheten til å klikke varen rett i handlekurven fra annonsen, enten den er på Facebook eller dukker opp som en display-annonse på adressa.no. I tillegg forventes god informasjon om hvor pakken befinner seg og at den kommer raskt og til forventet tid.

For annonsører og markedsførere betyr dette at man må sørge for å ha god innsikt i målgruppene, vite hvor de befinner seg og gi dem gode opplevelser fra første til siste interaksjon. Dette sammen med god forståelse og utnyttelse av de mulighetene som ligger i ulike plattformer og annonseverktøy vil være avgjørende for å skaffe gode resultater.

Synlig i flere kanaler

Skal du være konkurransedyktig i 2021 bør du også vurdere å øke antall digitale kanaler du er synlig i. Flere annonsører har planer om å øke tilstedeværelsen sin i flere kanaler.

Dette skjer samtidig som mediekonsumet hos forbrukeren forventes å være høyere.

Det betyr at det definitivt er et mulighetsrom for de med god økonomi, som kan sikre seg god synlighet på tvers av kanaler.

Det betyr ikke at et stort budsjett verken sikrer gode resultat, eller at et lite gjør det umulig.  Kreativitet og gode strategier vil gi muligheter også til dem som ikke har de største budsjettene.

Løsningen blir å definere hvilke produkt/tjenester man skal fremheve, til hvilke tidspunkt i kundereisen og i hvilke kanaler. Her må man ikke glemme at man skal være relevant for kunden, det handler ikke om å være flest mulig steder for enhver pris.

Velg kanalene med omhu, basert på god målgruppeinnsikt og egne ressurser.

Share of search

En anbefaling fra markedsførere verden over, er å holde bedre øye med share of search. Det handler det om hvor stor andel av antall søk på et gitt søkeord som går til din nettside.

En stor andel av besøkende til nettsider kommer gjerne fra søkemotorer. Her vil det være variasjoner innen bransjer, men de fleste vil nok se at Google har en fremtredende rolle som trafikkdriver.

Så hvordan øke din bedrifts share of search?

Søkemotoroptimalisering, brukervennlige nettsider med godt og relevant innhold har vært og vil fortsatt være viktig.

Dette kan være et fint utgangspunkt for å ta en gjennomgang av nettsidene. Trenger nettsiden en større overhaling, eller er det noen flaskehalser og små friksjonspunkt som er oversett?

Mer videokonsum

Det forventes at det blir mer videokonsum i 2021.

Annonsører sier de vil investere mer i video for å møte behovet til målgruppene og det økte mediekonsumet.

En viktig del av økningen innen online video vil være livestreaming. Publikum vil i større grad ønske å interagere med merkevarer og i samme åndedrag ha rask tilgang til produkter, med lenker i eller under videoer direkte til produkter som vises frem. Produktdemonstrasjoner, tidsbegrensede tilbud og Q&A er eksempler på innhold som man kan forvente å se mer av i livestreamer.

Når det kommer til kvalitet tror man at det blir mindre viktig å legge mye penger i store produksjoner. Lo-fi produksjon vil kunne klare seg langt bedre i 2021 – i enkelte kanaler presterer lav-kvalitetsproduksjoner seg bedre enn produksjoner med høy kvalitet.

Det blir viktigere med ide, story, fremføring, karakterer og casting enn produksjonskvalitet.

Oppsummert

Det blir viktigere enn noen gang å være smart og digital i 2021. Kundene forventer å finne deg på nett, de forventer gode opplevelser og at det skal være lett å handle.

Konkurrentene kan raskt være synlig der du ikke er, så her kreves det en innsats for å finne ut hvor din merkevare skal være synlig for dine kunder. Har du ikke satt i gang med videoproduksjon og livestream er det kanskje på tide å vurdere det. Hvor stor er din share of search? Hvor god er den digitale kundeopplevelsen til din bedrift?

Hvis du føler din bedrift ikke er klar for 2021, så kan vi bistå med å få dere på rett spor.

Mer lesestoff

Kartlegging i RISS

Vi har hatt vår første samling i RISS-prosjektet på Indre Nordmøre. Temaet for dagen var kartlegging, og i denne artikkelen deler vi våre erfaringer så langt.

Designsprint Bootcamp

I løpet bootcampen lærer du hvordan du fasiliterer og gjennomfører en sprint. Du lærer hvordan du går fra idé til prototype på bare 4 dager, og hvordan du kan spare bedriften enorme ressurser når du skal utvikle et nytt produkt, en ny tjeneste, eller forbedre brukeropplevelsen av noe som allerede eksisterer.

Digitale workshops

Hindrer hjemmekontoret gode prosesser?
Er fremdrift mangelvare?

Digitale workshops kan få bedriften på rett spor.