Hvorfor vi gjør Designsprint?

Da jeg etablerte UREDD i 2005 visste jeg ikke hva design thinking var. Og like lite visste jeg at Stanford University etablerte filosofien til hardcore metodikk samme år. Mye har skjedd siden da, og heldigvis lærer vi hele livet!

Innhold

Et varehus i Delft

Jeg hadde tidligere jobbet noen år i markedsavdelingen til IKEA, og fått mitt første møte med innsiktsarbeid, prototyping og testing der. Jeg var lamslått av grundigheten til møbelgianten da min sjef sendte meg til Nederland for å lære the IKEA way. I byen Delft har IKEA bygd et helt varehus, spesialdesignet for å teste nyutvikling på ekte kunder. Et vanlig IKEA varehus er et rimelig standard konsept med to etasjer: en utstillings og demo-avdeling i 2. etasje — og flere avdelinger tilbehørsbutikk og kassepunkt i første etasje.

Varehuset i Delft har en egen 3. etasje som kunder sluses gjennom når noe nytt skal testes.

Da jeg sto der i “tredje våningen” høsten 2002 hadde de bygd et helt nytt restaurantkonsept med produksjonslinje, kundelogistikk, kommunikasjon og plasser for 250 mennesker. En prototype på det som skulle implementeres i 140 varehus verden over. En av utfordringene de ville teste var om de kunne finne løsninger på at mennesker som ikke kjenner hverandre kan sitte ved samme bord uten å invadere hverandres intimsoner. På denne måten ville de få plass til flere gjester ved at færre stoler ble stående tomme ved bordene som ikke var fylt opp.

Designsprint er en arbeidsmetode for bedrifter som vil bryte opp silostrukturer og jobbe bedre, smidigere og mer effektivt. Og vi lærer villig bort!

I dag tenker jeg at disse eksperimentene kunne vært gjort ekstremt mye billigere. Raskere, og med mindre innsats og høyere kvalitet på brukertestene. I stedet for å bygge en fullverdig restaurant i fullskala med enorme mengder data, logistikk og alt som hører med, kunne dette vært en iterasjonsprosess med MVP-tilnærming (minimumsløsning) og lært like mye — av kvalitetsdata. Og det gjør de helt sikkert i dag også… de svenskene er fortsatt rimelig framoverlent.

Designsprint

For halvannet år siden ble vi oppmerksomme på designsprint. Eller skal jeg være helt ærlig tok det en stund før jeg selv oppdaget det. Jeg var nemlig opptatt med å knekke den største nøtta i reklame- og designbransjen, nemlig “hvordan unngå å dø”. Ikke at vi har vært nær døden, men plutselig fant vi oss selv i den selvdestruktive malstrømmen som alle byråer driver rundt i, med endring i rolle, pengestrøm, verdiskaping og kompetansespagat og en hundre år gammel forretningsmodell. Men en av våre UX-designere hadde lest og studert på youtube og fant masse energi i Jake Knapp´s nyutgitte bok SPRINT.

Etter at han og teamet hadde gjennomført to store designsprinter uten at jeg visste det, da først våknet jeg. En prosess som samler ulike fagperspektiv i samme rom, løser komplekse problemstillinger, lager og tester en høyverdig prototype på ekte brukere i én effektiv uke. Wow-faktoren var enorm.

Designsprint er schlägerversjonen av forretningsstrategi, innovasjon, adferdsvitenskap, designthinking, LEAN og agile-metodikk i én hardtestet kraftpakke av en prosess. Og den fungerer som ei kule. Hver gang.

Hva du kan bruke det til?

Vi har bygd flere komplekse hjemmesider, tjenestedesign, kommunikasjonskonsept og forretningsstrategisk design for en gründerbedrift. Det er ufattelig effektivt uansett hva vi kjører igjennom prosessen. Ut på andre siden har vi fått ferdigtestede MVP´er, merkevarekonsept og tjenestedesign med konkrete svar på problemstillinger. Alle med helt klare svar på hva vi må gjøre videre.

Og dette er viktig: Designsprint er ikke en måte å skape et ferdig produkt, men den korter ned veien dit. En av våre kunder utbrøt på siste dag i workshop´en “Jeg har vært i 3 år lange prosjekter som har utrettet mindre enn vi har gjort på tre dager!”.

Designsprint er vår måte å ta tilbake en av de enormt viktige verdiene som blir kastet over bord der byråene driver rundt i malstrømmen og forsøker å overleve ved å kutte kostnader, lønninger, priser og prosesser.

Designsprint er en arbeidsmetode for bedrifter som bryte opp silostrukturer og jobbe bedre, smidigere og mer effektivt. Og vi lærer villig bort!

Designsprint bootcamps starter fra høsten 2019 i våre nye prosesslokaler i Jarleveien 4, som vi har spesialdesignet for å ha de mest opptimale fysiske forholdene når vi gjør designsprinter. Og ja, vi har selvsagt prototypet det i forkant — det kan du lese mer om her.

Mer lesestoff

Tren ungene i mobbing!

Mobbing er igjen et hett tema i noen mediesekunder. Eksperter og politikere overgår hverandre i å uttale seg med alvorlig mine om hvor viktig dette er å ta tak i, med nye tiltak og forslag til lovverk.

100 ideer på 10 minutt

Har du prøvd å bruke brainstorming til å komme frem til gode ideer? Har du opplevd at det ender med diskusjon og ingenting konkret? Eller

Brukertesting: Den gode samtalen

Brukerinnnsikt har vært en bærebjelke for designere lenge før begreper som user-sentered design ble innført på 1980-tallet eller Design Thinking på 2000-tallet.

ScanBio: Verdikjeden

UREDD har produsert en informasjonsfilm for ScanBio Marine Group. Produksjonen var kompleks og ambisiøs, men mest av alt en fornøyelig prossess med en spennende kunde.