Pilegrimsleden

Du finner fram den store sekken. Prøver de nye skoene. Spør venner om tips til steder, attraksjoner og opplevelser du kan møte på veien. Og du plukker ut et turmål, kanskje to. Sjekker været på yr – det ser ikke så værst ut.

Endelig er du fri, og endelig skal du på tur. Pilegrimsleden ligger foran deg – en unik og personlig reise i historiske fotspor. 

Innsikt

I over 2 år har vi bygget kjennskap til Pilegrismleden i Norge, noe som har gitt oss dyp forståelse for hvem pilegrimen er. Pilegrimer kommer i alle former, og motivene for å gå varierer veldig. 

Du har de som går for å oppleve mat og kultur. 
De som går for naturopplevelsen. De som går for utfordringen. Eller de som går for spirituelle/religiøse årsaker.

For å gi et bilde på hva en pilegrimsvandring kan være, ønsket vi å bygge vi historier om opplevelsene langs leden – og menneskene som går der. 

Credit: filmen er produsert av Tibe T, Spætt og Lydsporet. Foto: Håvard L. Johansen.

Målsettinger

Nettsiden til Pilegrimsleden er et naturlig startpunkt for vandrere. 

Derfor var det viktig å øke trafikken inn til pilegrimsleden.no, og dra besøkende videre til viktige destinasjonssider som guider og turforslag. 

I tillegg ble antall registrerte på turplanlegger, antall nedlastede kart og organiske synlighet i sosiale medier definert som viktige KPIer. 

Budskap

Kampanjen ble gjennomført i tre steg; først gikk vi ut med en rekke inspirasjonsartikler for å skape engasjement. Her brukte vi formater som egner seg godt til historiefortelling; film, foto og canvaser. 

De engasjerte brukerne ble deretter fulgt opp med annonser for guider og turforslag. For å aktivisere brukere som fortsatt «sto på gjerdet», tok vi tak i brukergenerert innhold for å vise hvor fantastisk (og enkelt) det kunne være å gå. 

Ved å utvikle personas og skreddersy innhold for ulike typer gåere, skulle vi føre Pilegrimsleden nærmere hjertet til de som sto en nærmest en avgjørelse om å gå. 

De trengte jo ikke å gå hele, heller. 

Resultater

Et nitidig fokus på å generere engasjerende og relevant innhold ga resultater.  I løpet av kampanjeperioden økte vi den totale trafikken til nettsiden med 33,5%. Andelen norske brukere økte med 46%.

Antall aktive handlinger på nettsiden (registrering av profil, registrering av tur, nedlasting av kart) økte med over 240%. 

Videre skapte kampanjen en gjennomsnittlig engasjementrate på 11%.  Kampanjen oppnådde en gjennomsnittlig kvalitetsscore på 9/10 poeng,  som gir et bilde på hvor godt budskapet traff i målgruppen.

Som en «sweet bonus» økte vi kjernepublikummet til Pilegrimsleden i sosiale medier med 116%. 

Hva kan du ta med deg?

Å vite hva målgruppen tenker og føler er nøkkelen til suksess i sosiale medier. Sosiale medier (i dette tilfellet facebook) kan være en ekstremt god plattform for å generere kvalitetstrafikk fra høyinvolverte brukere. 

Engasjementsdata gir ofte stor merverdi i langsiktige kampanjer. Ved å utvikle speilpublikum basert på en «varm» målgruppe, kan du nå ut til lignende lesere og dermed få økt dekning.

Kontakt

Vil du gjøre hverdagen enklere for dine kunder? Snakk med Asbjørn

Asbjørn Grønli
Rådgiver

asbjorn@uredd.no
(+47) 90 64 06 80

Flere jobber

ScanBio: Verdikjeden

UREDD har produsert en informasjonsfilm for ScanBio Marine Group. Produksjonen var kompleks og ambisiøs, men mest av alt en fornøyelig prossess med en spennende kunde.

ScanBio

Hvordan ScanBios arbeid med foredling av maritime resurser vil påvirke fremtiden.