Trondheim kommune

4 av 10 i Trondheim vil kjøpe brukt. Tenk så flott!

Trondheim Kommune ønsket en kampanje som understøtter målene
i klimaplanen (80% reduksjon i klimagassutslipp innen 2030).
Det ble stilt noen krav til budskapet; som skulle vekke oppmerksomhet, ikke være moraliserende, spille på folkesjela og være aktuell i tidsrommet hvor kampanjen var aktiv. Kanalen var allerede bestemt, vi skulle bruke utendørs plakater i busskur til å formidle budskapet.

Hva skjer hvis vi lager en gratis bruktbutikk i busskurene i Trondheim?

Brukte klær er vel så fine

Vi skaffet brukte klær, både fra egen garderobe og Fretex. Vi hengte daglig opp nye brukte klær som reisende kunne ta med seg hjem. Utvalget bestod av jakker, bukser og kjoler.  I noen tilfeller ga også reisende sine egne klær til gratisbutikken. 

Vi hadde også noen plakater som feiret trønderens vilje til å reparere, fremfor å kjøpe nytt.

Idé og budskap

Idé og budskap var et resultat av innsikt hentet inn fra innbygger-undersøkelsen. Her var det spesielt tre funn vi bygget videre på:

I hvilken grad er det svært sannsynlig at du vil gjøre følgende ila to år?

  • låne fremfor å kjøpe nytt: 21%
  • reparere fremfor å kjøpe nytt: 52%
  • kjøpe brukt fremfor nytt: 37%

Mens kampanjen pågikk, gjennomførte Miljøenheten i Trondheim kommune Ombruksuka. En hel uke hvor fokuset er på ombruk, reparasjon, matsvinn, bytting, deling og sirkulære løsninger. 

For mer informasjon rundt små og store klimatiltak i Trondheim,
sjekk ut trondheim 2030.

Kontakt

Vil du gjøre hverdagen enklere for dine kunder? Snakk med Tor Martin!

Tor Martin Norvik
Kreativ leder

tormartin@uredd.no
+47 913 51 290

Flere jobber

ScanBio

Hvordan ScanBios arbeid med foredling av maritime resurser vil påvirke fremtiden.

Pilegrimsleden

Du finner fram den store sekken. Prøver de nye skoene. Spør venner om tips til steder, attraksjoner og opplevelser du kan møte på veien. Og du plukker ut et turmål, kanskje to. Sjekker været på yr – det ser ikke så værst ut.

Innveno

I forbindelse med et navnebytte ønsket Innveno en ny grafisk profil, for å forsterke posisjonen som en tydelig og dyktig samarbeidspartner.