Identitetsdesign for Kosmorama - Trondheim Internasjonale Filmfestival


Kosmorama er Midt-Norges største og viktigste filmfestival. Festivalen arrangeres hvert år i uke 10 og byr på et mangfoldig program med håndplukket film fra hele verden. Årets festival ble presentert i en ny språkdrakt – en prosess som tok oss tilbake til starten; Hva Kosmorama egentlig er, og hvem de er til for. 

 

En god film engasjerer, utfordrer og inspirerer. Og kanskje er det derfor vi brenner for film, fordi film er følelser. Kosmorama samler ulike opplevelser for et vidt spenn av forskjellige mennesker – ikke bare for de mest dedikerte filminteresserte. Dette har vært en av de største utfordringene for festivalen; Hvordan appellere til et bredere publikum og samtidig være tro mot et filmprogram bestående av kvalitetsfilm ut over de typiske blockbusterne. 

Arbeidet med den visuelle identiteten tok utgangspunktet i møtet med film og mennesker, og mennesker imellom, hvor det dannes nye perspektiver og tanker. Dette er symbolisert gjennom at bokstaven K er fragmentert, men flyter sammen mellom noen av punktene. Et viktig grep var nemlig å ta i bruk forbokstaven til Kosmorama for å tydeliggjøre festivalen som avsender. Identiteten som helhet har fått et lekent og åpent uttrykk for å gjøre festivalen mer tilgjengelig for folk flest. I tillegg kan den observante se slektsskap til Trondheim Kino.

 
Kosmorama 2017 ble en gedigen suksess med et av tidenes beste filmprogram, en rekke utsolgte arrangementer (for eksempel Kanonprisen) og til syvende og sist - publikumsrekord. Vi gratulerer med vel gjennomført og håper så mange som mulig tar turen også i 2018.

Kanonprisen

Kanonprisen er filmbransjens egen pris, der de beste av de beste fra det norske filmåret blir hedret av sine egne. Årets troféer ble designet at Uredd og utført av Ula Jern.

Kontakt oss

Lignende jobber