Møt Frank.

Kreativt konsept for Komprimo

673% i måloppnåelse for trøndersk gründerbedrift.

Et nytt, kreativt konsept ga Komprimo en måloppnåelse på 673% på startskudd. Nå er de klare for lansering av søppelbøtta som skal revolusjonere måten vi kaster søppel på. 

Komprimo-intervju-uredd
2017-03-18 17.43.58

På trappene til kommersialisering

Gründerbedriften Komprimo ble startet av en frisk nordlending og en kreativ italiener. Sånt blir det ofte kvalitet av.

Da Komprimo kom til oss hadde de jobbet i fire år med å utvikle en søppelbøtte. Ikke hvilken som helst søppelbøtte, men en komprimeringsbøtte som reduserer avfallsvolumet med opptil 70%.

Nå som produktet var testet og pitchen klar, ønsket de hjelp til å lage et konsept for å få bøtta ut til folket.

komprimo-frank-uredd

Utgangspunkt

Folk flest har et lite aktivt forhold til søppelbøtter. Så hvordan skaper man interesse og forhåndsbestillinger av en komprimeringsbøtte som ikke en gang finnes?

For det første ønsket vi å utfordre den konsistente måten som gründerprosjekter kommuniserer på. Det er lite som skiller de fra hverandre, og mange ser ut til å følge samme mal.   

Denne konsistensen hindrer kommunikasjon i å nå ut, som gjør at mange prosjekter slumrer – uansett hvor smart idéen/produktet er.

Når Komprimo skulle inn i krigen om folkets gunst, måtte de være alt annet enn konsistent. Vi ønsket å aktivere folk ved å gi de en overraskelse, og stimulere til et bilde av Komprimo som annerledes, leken, ujålete og optimistisk.

Og naturligvis skape forståelse for hvor genial bøtta er.

Idé og konsept

Et nøkkelelement i kreativitet er å levere noe usett og overraskende. Overraskelse (som en emosjonell trigger) skaper vekst, fordi hjernen må bearbeide informasjon den ikke har sett før 👀

Den nye informasjonen får oss til å reagere, og derfor er overraskelse et fint grep i kategorier det er lav interesse for. 

For å gjøre komprimeringsbøtta så interessant som mulig, ga vi den liv, karakter og personlighet.

Prosessen førte fram til et skalerbart og annerledes konsept som er fleksibelt i bruk. Som trigger både den emosjonelle og rasjonelle delen av hjernen vår.  

komprimo-frank-mockup-uredd

Møt Frank.

Frank er er en enkel og fin fyr som trives best under kjøkkenbenken. Gjennom en rekke animasjoner, tekster og illustrasjoner blir vi kjent med en kar som simpelthen elsker søppel. Plastsøppel, restavfall, papp.. alt er godt 😋

Frank spiser tre ganger så mye som alle andre. Og når han er mett, sånn skikkelig stappmett, så presser han seg sammen slik at det blir plass til mer.

 

En ny bestevenn.

Frank har allerede rukket å bli en favoritt. Gjennom facebook-annonsering, egen nettside og PR-arbeid skapte vi stor trafikk inn til prosjektsiden – og antall forhåndsbestilte søppelbøtter overgikk alle forventninger.

Finansiert med 673%.

229 forhåndsbestillinger.

Nå som prosjektet er fullført skal Frank offisielt lanseres til høsten. Vi ser heller ikke bort fra at Frank får flere slektninger etter hvert. Kanskje den pratsomme tanten? Bestefaren med dårlig ånde? Eller barndomskompisen fra barnehagen?

Å gjøre noe som føles ukomfortabelt er gammelt nytt for gründere. Tenk om flere hadde fulgt samme mantra i kommunikasjon.

Når gründere (og andre) ikke jobber for å skille seg ut, står de i fare for å hjelpe de etablerte i kategorien og gjøre de relevante – for så å bli valgt bort til fordel for merkevarer som er kjent fra før.

De som våger, derimot, nyter godt av det.  Det er Komprimo et levende bevis på. 

– Kult konsept, digger det!

Cato S.
Forhåndsbestiller

Kontakt

Har du et gründerprosjekt du ønsker å få fart på? Snakk med Tor Martin →

Tor Martin

Tor Martin Norvik
Kreativ leder

tormartin@uredd.no
+47 91 35 12 90