Bøker du bør få lest i 2021

Så mange bøker, så lite tid. Det ikke alltid lett å bestemme seg for hvilken man skal lese. Gaute Busch gir deg tips til tre bøker du bør få lest i 2021.

Innhold

The Invincible Company (Alexander Osterwalder 2020)


Alexander Osterwalder er kjent for sine to bestselgere «Business Model Generation» og «Value Proposition Design».

«Business Model Generation» ga meg en innføring i hvordan ulike forretningsmodeller fungerer og hvordan man på en enkel måte kan bruke verktøyet hans, et «canvas» for å raskt få oversikt over de ulike elementene i en forretningsmodell – og dermed gjøre det enklere å gjøre justeringer og tilpasninger for å få modellen til å fungere.

Senere kom boken «Value Proposition Design» som koblet forretningsmodell sammen med kundeperspektivet og gjorde meg bedre i stand til å se hvordan forretningsmodellene direkte påvirker hvordan kundene opplever et produkt eller tjeneste.

Samtidig som hele verden gikk i covid-lås kom boka, The Invincible Company, som syr det hele sammen.  
Dette er boken som fikk meg til å forstå noe jeg lenge har strevd med å få hodet mitt rundt.


Det som har vært vanskelig for meg er hvor forenklet det hele blir presentert. Kanskje har det noe med at når du står i komplekse modeller selv, så er det vanskelig å forenkle det hele og zoome ut for å se hvordan det kan endres eller forbedres.
Men det er her denne siste boken til Osterwalder kommer til unnsetning. Boken er også bygd opp med noen veldig interessante valg for leseren.


For det første tar boken hensyn til ulike perspektiv på innovasjon. For eksempel tar ledere og innovatører naturlig nok ulikt hensyn til risiko, så boken henvender seg derfor til begge, men på ulik måte.
For det andre han hentet svært mange eksempler fra ulike bransjer og selskaper som investerer i innovasjon og utvikling – og viser på en enkel måte hvordan.

Det tredje (og viktigste!) denne boken viser er sammenhengen mellom innovasjon og økonomi.

Aleksander Osterwalder er en av få akademikere som klarer å fremstille forskningen sin på en enkel og oversiktlig måte. Forskningen hans viser hvordan de «uovervinnelige» selskapene investerer i innovasjon på en måte som gjør at det økonomisk regner seg hjem å feile med mesteparten, fordi det er veien til å lykkes.

Og det er her det ble forløsende for meg selv; innovasjon krever mye av en bedrift. Det nytter ikke bare å bestemme seg for å endre og utvikle. Du må ha kulturen, tilliten og villigheten til å ta risiko og spre innsatsen over mange prosjekter for å lykkes. Og for markedsførere er det avgjørende å forstå hvordan selve forretningsmodellen er noe av det som påvirker en merkevare mest.
Kanskje er dette den viktigste boken for næringslivet i dette tiåret, som sannsynligvis kommer til å by på fler og større utfordringer enn Covid-19, og krever at det innoveres raskt og bestemt for å lage bedre løsninger for folk, jorda og felleskapet.


The power of moments


Dette er ikke en ny bok, men det er en bok som jeg kommer tilbake til igjen og igjen.
For designere er den et must, rett og slett fordi det er en påminner om hvor viktig jobben deres er. For markedsførere, artister, arrangementsplanleggere, næringslivsledere, bryllupsplanleggere – alle som skal skape en opplevelse for andre: denne boken gir deg en innføring i hvordan du på best mulig måte skaper en opplevelse som berører og huskes av publikum, kunder, gjester eller hvem det nå er du skaper en opplevelse for.

Det viktigste er kanskje at boka skiller mellom det som er riktig – og det som er viktig. Noen ganger er det ikke avgjørende å rette opp noe som trekker en opplevelse ned – men faktisk forbedre noe som fungerer. Boken byr på mange eksempler og er underholdende å lese. Det jeg opplever som det viktigste å ta med seg fra boka er hvordan brukere eller kunder opplever sin «reise» med produktet eller tjenesten – og hva det er som faktisk betyr noe i det lange løp.


SPRINT – Jake Knapp


For de som kjenner meg er det nok ikke noe bombe at jeg anbefaler denne. Det er så mange som har skrevet «how-to» bøker om design, design thinking og metodikk, men i motsetning til de fleste er denne en praktisk veileder som ikke krever nevneverdig erfaring eller kunnskap om design, workshops og what not. Det er som en velutprøvd kakeoppskrift og fungerer nesten hver eneste gang. Jake Knapp og Jake Berkowitz er designernes Ingrid Espelid Hovig. Kjør på, bruk det, lær av erfaringene og utfordre prosessen når du har den i fingrene. Gjør det til ditt eget verktøy!

Mer lesestoff

Veksthacking

Verden er i ufattelig rask endring og kravene til effektivitet og lønnsomhet blir stadig større. Det har skapt behov for bedre arbeidsmetoder.

Hvorfor velge 3D?

3D-visualisering gjør jobben når plantegninger og tekniske tegninger kommer til kort. Uavhengig av type anlegg eller installasjon kan vi modellere det.

Designsprint Bootcamp

I løpet bootcampen lærer du hvordan du fasiliterer og gjennomfører en sprint. Du lærer hvordan du går fra idé til prototype på bare 4 dager, og hvordan du kan spare bedriften enorme ressurser når du skal utvikle et nytt produkt, en ny tjeneste, eller forbedre brukeropplevelsen av noe som allerede eksisterer.