Hvordan bruke Spotify som en del av merkevarebyggingen?

Alle har et forhold til musikk, og det kan du utnytte til å styrke merkevaren din. Hva skal en merkevare med Spotify? Musikk som målgruppen din har et forhold til kan du bruke til din fordel.

Innhold

I Norge hører 26% av befolkningen på Spotify daglig. Ved å knytte de riktige rytmene til merkevaren din, kan du utvide forholdet og rommet der målgruppen relaterer seg til din merkevare. 

Har du aldri tenkt tanken, får du her noen forslag på hvordan du kan komme i gang med å utnytte Spotify.

Aktivitetsbaserte spillelister

Hva gjør kundene dine når de bruker produktet ditt? Hva slags musikk passer til og samtidig står godt til merkevaren din?

Mest åpenbart er det kanskje for de som selger treningstøy eller utstyr, men muligheten ligger åpen for alle.

Selger du en kløyveøks, er det en mulighet for egnet spilleliste til kløyving og vedstabling. Selger du bildekk, hva er best å høre på mens man skifter dekk? Husvask, male hus, matlaging, gjøre seg klar til fest eller skal ha middagsselskap. Det finnes ikke en anledning der musikk ikke kan få plass. Selv når man skal sove. 

Kort oppsummert: Hva slags musikk kan lyttes til når ditt produkt brukes? 

Det er utgangspunktet du skal jobbe med. Så kan det være du kommer på flere gode ideer etter hvert.

I butikk

Har du en fysisk butikk, spilles det gjerne musikk i bakgrunnen. Ofte har man et formål med musikken, andre ganger er det litt tilfeldig. Her er det kanskje like viktig å tenke på hva musikken kan gjøre for kjøpsutløsende atferd som for merkevaren i ettertid. Så her kan det være lurt å trekke inn litt psykologi i arbeidet med spillelisten. Er dette nytt for deg, så får du gode innspill fra Cloud Music.

Har du nettbutikk? Hvorfor i all verden ikke sende med en lenke til en passende spilleliste med ordrebekreftelsen?

Del spillelistene

Ikke glem å spre listene i sosiale kanaler og på nettsider.  Du kan også lage egne koder som du kan plassere fysisk rundt i lokalet til butikken din – kanskje på et prøverom eller ved kassa.

For å holde på engasjement og få oppmerksomhet over tid, så bør du oppdatere spillelisten eller lag nye spillelister. Kanskje du skal la kundene være med på å bestemme innholdet på en liste eller to også? Det kan være en enkel måte å skape engasjement i ulike sosiale kanaler. 

Hvordan sette sammen en liste

Det kan være lurt å ha maks en låt av samme artist på samme spilleliste, så ikke man kobler en spesifikk artist til merkevaren. 

Spotify anbefaler minimum 20 sanger på ei liste, og om det er 50 eller 70 låter på en liste som er god, vil neppe noen bli lei seg over det. 

En fin detalj er at du kan lage egne cover som vises ved spillelisten din, så knytter du den sterkere opp til merkevaren din.

Har du ikke Spotify er det enkelt og gratis å opprette en konto. Så da er det bare å starte å lage knakende gode spillelister. Lykke til!

Mer lesestoff

En enkel merkevareguide på bare tre timer!

En brandsprint er en effektiv metode for å få på plass en merkevareguide.
Merkevareguiden kan brukes til å danne grunnlaget for en visuell identitet, merkevarestrategi eller kommunikasjonskonsept.

Kartlegging i RISS

Vi har hatt vår første samling i RISS-prosjektet på Indre Nordmøre. Temaet for dagen var kartlegging, og i denne artikkelen deler vi våre erfaringer så langt.