Skal din bedrift være på TikTok?

Vi har samlet noen norske kontoer som viser hva andre i Norge gjør, kanskje finner du inspirasjon til å sette i gang?
TikTok logo

Innhold

TikTok er ikke for alle bedrifter, men er generasjon-z en viktig del av målgruppen, så er det verdt å vurdere om TikTok er et sted dere bør være.

Hvis du ikke har en privat konto, anbefaler vi at du lager en og gjør deg kjent med plattformen og hvilke muligheter som ligger der.  

Kort om TikTok

Du kan spille inn en 15 sekunders video direkte i appen eller laste opp en video på opptil 1 minutt.

Som bruker har du to visningsalternativer. En strøm med videoer fra de du følger og For You Page (#fyp), der TikTok gir deg forslag på videoer som de tror du kan like basert på hva du har likt før.

Kort om algoritmen

For mest mulig spredning/visning av en video er det reaksjon og seertid av video som er viktig.

Hvis de som ser en video liker, deler eller kommenterer den, er det et signal som er med på å avgjøre om videoen skal vises til flere. Det vil også vektlegges om folk ser hele videoen eller går videre før den er ferdig.

Norske kontoer på TikTok

@politivest (Nettpatruljen vest)

Har over 278 0000 følgere i skrivende stund. De hiver seg på trender som finnes, bruker humor og gir viktig informasjon knyttet til politiarbeid. De har mange visninger av videoene sine, der enkelte nærmer seg 10 millioner. Vi vil påstå at de har knekt koden, så det er bare å følge.

@redningsselskapet

Har over 25 000 følgere. Før sommeren utlyste Redningsselskapet to tiktok-stillinger, som skulle fylle kontoen deres med innhold. Valget falt på to unge herrer som allerede var godt kjent med plattformen. Nøkkelord for deres tilstedeværelse er vannglede. De har fortsatt arbeidet nå i vinter og sprer humor og sjøvettregler.

@supernyttnrk

Har over 164 000 følgere. NRK vet hvordan de skal nå ut til barn og unge, og serverer underholdning og nyheter tilpasset TikTok. De følger med på trender og tar opp aktuelle nyhetshendelser.

@haraldsvaffelnybruker

Har nesten 13 000 følgere. De mistet nok sin opprinnelige konto, og har derfor det litt merkelige kontonavnet. Haralds Vafler har proffe videoer og bruker profilen sin godt og aktivt. Her er det videoer med en god dose humor, smakstester og serveringsforslag. Hvis du ikke får lyst på vafler av å følge denne kontoen, får du det aldri.

@smartdok

Har litt over 4000 følgere. Smartdok er et digitalt rapporteringssystem, som visstnok er entreprenørens beste venn. De har i snitt 3-4000 visninger av videoene sine og spiller på humor og bransjesjargong (antar vi). De skiller seg absolutt ut blant bedrifter på TikTok, og har nok neppe mange direkte konkurrenter.

Blitt inspirert og ønsker starthjelp? Kontakt oss.

Mer lesestoff

Tips til digital jul

Mange får av ulike grunner ikke anledning til å feire jul med sine kjære og nære.
Det går allikevel å gjøre mer ut av samtalene over video gjennom julen. Her er noen forslag til leker vi tror vil gjøre en digital jul litt bedre.

RISS

En metode for strategisk utvikling av opplevelser og kommunikasjon

The Greta Effect

Folk har større forventninger til merkevarenes rolle i klimaspørsmål. En av de største utfordringene i 2020 blir å svare troverdig på dem.